Overslaan naar content

Merel Wijnia - manager Service

Vanaf de basisschool was het haar grote droom om architect te worden. Het liefst zou ze ooit doorgroeien tot leidinggevende van een internationaal team. Een team dat ze zou coachen en waar ze mooie projecten mee zou draaien. Nadat ze op verschillende afdelingen werkervaring heeft opgedaan, heeft ze de leidinggevende positie inmiddels bereikt. Maar niet in de architectuur! Ze is vanaf 2016 onderdeel van team Matrix, begon in 2019 met leidinggeven en sinds januari 2021 is Merel Wijnia manager Service bij Matrix Fitness.

‘Sinds de basisschool was het voor mij duidelijk: ik word architect. Toen ik mijn studies had afgerond kwam ik echter niet direct aan het werk op een architectenbureau. Ik had nog geen werkervaring en de banen lagen niet voor het oprapen. Toen kwam de vacature Club Designer bij Matrix Fitness op mijn pad. In deze functie moest ik fitnessclubs ontwerpen voor een grote klant van Matrix. Dat was nieuw voor mij, ik zocht vooral naar een plek in de utiliteits- of woningbouw. Toch dacht ik na mijn sollicitatie: ik wil bij dit team horen. Iedereen was heel enthousiast en ik werd na mijn eerste gesprek dezelfde dag nog gebeld of ik voor een tweede gesprek wilde komen. Dat was voor mij doorslaggevend. Korte lijnen en snel schakelen, daar voel ik me thuis.’

Matrix groeide gestaag door en naast het intekenen van clubs kreeg Merel er steeds meer taken bij. Ze maakte offertes, had veel klantcontact tijdens clubbezoeken en regelde het transport. Binnen een jaar kreeg ze een nieuwe functie: Key account coördinator. Ze ondersteunde daarbij tijdelijk ook andere afdelingen en pakte verschillende taken op. ‘Daardoor ervaarde ik dat we ook heel veel andere klanten hadden waar ik op dit moment weinig voor kon betekenen. Daar zag ik graag verandering in. Maar welke richting dan binnen Matrix? Ik wist niet welke richting ik op kon en ik vond het moeilijk om dat aan te kaarten.’

'Iedereen is hier enthousiast en de sfeer is goed. We werken hard en hebben veel voor elkaar over.'

Er volgde een gesprek met HR waarin ze haar twijfels kenbaar maakte. ‘Dat was echt een van de meest ingewikkelde momenten in mijn Matrix-carrière. Maar ik heb er heel veel van geleerd en druk nu ook iedereen op het hart: spreek het uit als je iets wilt. Ik probeer de drempel voor iedereen zo laag mogelijk te maken zodat ze open en eerlijk durven te zijn.’ Na een aantal vervolggesprekken kreeg Merel de kans om op verschillende afdelingen stage te gaan lopen en zo te kijken wat er bij haar past. Ze begon op de afdeling Product Management, zat daar helemaal op haar plek en werd na drie maanden leidinggevende. Inmiddels is ze manager van de serviceafdeling, waar ze verantwoordelijk is voor een team van ruim 30 man. ‘In mijn functie ben ik dagelijks bezig met het motiveren, inspireren en ontwikkelen van het team. Daarnaast ligt mijn focus op de resultaten, processen en projecten. Een hele afwisselende baan waarin we als team bijdragen aan een robuuste, toekomstbestendige organisatie.’

Wat Matrix zo’n leuk bedrijf maakt? Voor Merel is het duidelijk: de mensen. ‘Iedereen is hier enthousiast en de sfeer is goed. We werken hard en hebben veel voor elkaar over. Daarnaast is er veel expertise binnen het team. Niet alleen binnen ons eigen team, maar ook in onze internationale organisatie. Ik ben dan ook heel trots dat ik met deze mensen mag samenwerken. Daarnaast vind ik het mooi om te zien dat er ruimte is voor het individu. Er wordt geluisterd, gekeken naar je interesses en capaciteiten. En als je mogelijkheden ziet voor verbeteringen, kun je ze aandragen en zelf oppakken. Als je die kansen ziet én neemt, kun je je hier persoonlijk ontwikkelen. Dus als je goed gedijt op vrijheid en dynamiek, zou ik zeker kijken of er een vacature openstaat. Of gewoon een open sollicitatie sturen, je bent hier altijd welkom voor een kop koffie.’

Wil jij ook onderdeel worden van Team Matrix? Bekijk onze openstaande vacatures.